شستن فرش قبل از اسباب کشی

شستن فرش قبل از اسباب کشی


شستن فرش دستباف قبل از اسباب کشی

شستن فرش دستباف قبل از اسباب کشی و حتی با نزدیک شدن به روزهای عید و سال جدید که بیشتر خانواده‌ها در تکاپوی تمیز کردن و خانه تکانی هستند , موردی است که ممکن شما با آن به مشکل بربخورید به دلیل این که فرش‌ها نسبت به فرش‌های ماشینی ارزش بیشتر و قیمت بیشتری دارند و جزو مظاهر هنر ایرانی هستند . که بسیاری از خانواده‌های ایرانی از آنها در خانه‌ی خود استفاده می‌کنند.

مراقبت از فرش ها-شستن فرش دستباف قبل از اسباب کشی

هنگام شستن فرش دستباف قبل از اسباب کشی باید در مراقبت  آنها دقت کرد تا به الیاف و بافت فرش آسیبی وارد نشود. این آسیب نه تنها بر ظاهر فرش تاثیر می‌گذارد , بلکه از ارزش آن می‌کاهد. پس باید از روش‌های اصولی در شستشوی فرش‌های دستباف استفاده کنید تا کیفیت و جلو‌ه‌ی خودش را حفظ کند. در نگهداری از این فرش‌ها سعی کنید وسایل سنگین روی آنها قرار ندهید به عنوان مثال نوک تیر پایه مبل می‌تواند باعث آسیب به فرش شود. همچنین رطوبت باعث می‌شود برخی از این فرش‌ها رنگ پس بدهند پس بعد از شستن باید به نحوه‌ی خشک کردن آنها نیز دقت کنید.

غبارگیری-شستن فرش دستباف قبل از اسباب کشی

اولین کاری که باید قبل از شستن فرش دستباف قبل از اسباب کشی انجام دهید غبارگیری آن است برای اینکه گرد و خاک از سطح آن از بین برود. وجود آلودگی و غبار بر روی فرش باعث شده تا عمر آن کم شده و زودتر دچار فرسودگی شود. همچنین تمیز نبودن فرش دستباف ممکن است باعث رشد حشراتی مانند بید در تار و پود آنها بشود. برای غبارگیری می‌توانید فرش را از جایی آویزان کنید و با چوب دستی به پشت قالی ضربه بزنید و می توانید برای تمیز کردن آن از جارو هم استفاده کنید. در هنگام ضربه زدن به فرش سعی کنید این ضربان خیلی شدید نباشند.

لکه گیری فرش دستباف

گاهی با وجود اینکه در نگهداری از فرش دقت زیادی داریم ولی باز هم نمی‌توان همیشه جلوی ریختن غذا و … را روی آنها گرفت. در صورتی که این اتفاق بیافتد بهترین کار این است که در همان لحظه اقدام به تمیز کردن لکه کنید. در هنگام لکه گیری هر ماده‌ای را قصد استفاده از آن را دارید را در گوشه‌ای از فرش که در دید نیست تست کنید. بعضی از این قالی‌ها بعد ازشستن رنگشان را از دست می‌دهند پس اگر متوجه این موضوع شدید باید از لگه گیری دست بکشید.

یکی از در دسترس‌ترین موادی که برای پاک کردن لکه از روی فرش دستباف قابل استفاده است مایع ظرفشویی می‌باشد که برای پاک کردن لکه چربی و روغن مناسب است.مقداری مایع ظرف‌شویی را با آب مخلوط کنید، آن را با یک اسفنج روی فرش بزنید تا لکه پاک شود. سپس با کمک یک دستمال نخی، رطوبت فرش را خشک کنید.

یک پاک کننده دیگر سرکه سفید است. مقداری از این سرکه را با آب ترکیب کنید و آن را روی لکه اسپری کنید. بعد از 5 دقیقه دستمالی را روی آن قرار بدهید تا لکه جذب بشود و در آخر با دستمال خشک رطوبت فرش را خشک کنید.

اگر لکه خون تازه بر روی فرش وجود دارد مقداری نمک بر روی آن بریزید و به آن زمان بدهید تا خون جذب شود. بعد از آن دستمال تمیزی را با آب سرد مرطوب کرده و باقی مانده لکه خون را پاک کنید.

شستن فرش قبل از اسباب کشی
شستن فرش قبل از اسباب کشی

شستن فرش دستباف قبل از اسباب کشی

در مراقبت از فرش دستبافتان تنبلی نکنید معمولا این فرش‌ها را باید سالی یک بار بصورت سطحی و هر ۵ تا ۱۰ سال به صورت کامل  بشویید. حالا ما فرض را بر این میگذاریم که شما در شرف اسباب کشی هستید و قصد تمیز کردن وسایل منزل مانند قالی و فرش قبل از اسباب کشی را دارید.

اگر در خانه آپارتمانی زندگی می‌کنید و شرایط و فضای کافی برای غبارگیری به روش گفته شده را ندارید از جارو برقی استفاده کنید، تا حدود زیادی به شما کمک می‌کند.

همانطور که گفته شد بعضی از این فرش‌ها در زمان شستشو رنگ پس میدهند  و باید قبل از استفاده از شامپو فرش مقداری از آن را در گوشه‌ی فرش تست کنید اگر متوجه مشکلی برای آن نشدید شستشو را ادامه دهید.مقداری شامپو فرش را با یک سطل آب ولرم ترکیب کنید و با اسفنج نرم تمام سطح قالی را پاک کنید. از خیس کردن بیش از حد فرش خوددرای کنید و آب اسفنج را قبل از کشیدن بر روی آن تخلیه کنید.

مزیت استفاده از شامپو فرش این است که دیگر نیازی به آبکشی ندارید برای خشک کردن کافیست با یک دستمال نخی تمیز، پس از نیم ساعت، فرش را در جهت خواب دستمال بکشید همچنین می‌توانید فرش را در معرض هوا قرار دهید تا کاملا خشک شود البته آفتاب شدید نیز برای بافت قالی ضرر خواهد داشت. سطح فرش را پس از خشک شدن به سمت خواب فرش جارو یا برس بکشید تا ظاهر مرتبی پیدا کند. توجه کنید به هیچ وجه از وایتکس و مواد شوینده سفید کننده استفاده نکنید زیرا این مواد باعث آسیب به رنگ و بافت فرش می‌شود.

شرکت اتوبار و باربری تمام گستر مازندران ویژه ساری ارائه دهنده ی خدمات مشاوره رایگان است .

با ما تماس بگیرید.

09115723235

باربری ساری .اتوبار ساری.  حمل اثاثیه منزل در ساری .حمل وسایل منزل در ساری .خدمات حمل بار ساری .تعرفه ی باربری در ساری .قیمت باربری ساری .وانت بار ساری ،نیسان بار ساری.باربری نوشهر.کارگر حمل اسباب کشی.اثاث کشی نوشهر.قیمت باربری بابلسر.باربری دریا کنر. حمل و نقل بهشهر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *